Arbeidsrecht voor werkgever én personeel

De arbeidsovereenkomst vormt de basis van elke fase in de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer

Wanneer je personeel gaat aannemen of in dienst hebt, krijg je vroeg of laat te maken met het arbeidsrecht.

Dit rechtsgebied regelt alles rondom de relatie tussen werkgever en werknemer. Van het opstellen van arbeidsovereenkomsten tot ontslag, loon, ziekte en re-integratie. 

Wat regelt het arbeidsrecht?

Het arbeidsrecht is een complex juridisch onderwerp. LEIN kan adviseren bij:

Het opstellen van arbeidsovereenkomsten (bepaalde of onbepaalde tijd)

Verzuimbeleid

Het opstellen van een personeelshandboek

Beoordeling van concurrentiebedingen en relatiebedingen

Gedragscodes (ongewenst gedrag)

Het opstellen van een overeenkomst van opdracht (zzp)

Arbeidsovereenkomst op maat

Een goed begin is het halve werk. De arbeidsovereenkomst vormt de basis van elke fase in de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer. Hierin worden belangrijke zaken vastgelegd, zoals opzegtermijnen, proeftijd, een relatie- of concurrentiebeding, en de eventuele toepasselijkheid van een cao. Ook bepalingen over onkostenvergoedingen, privacy (AVG) en het personeelshandboek, de gedragscode en het verzuimbeleid kunnen onderdeel uitmaken van de overeenkomst. Laat daarom een arbeidsovereenkomst opstellen die past bij het bedrijf en de functie die wordt vervuld. 

Concurrentie en relatiebeding

Een onderdeel van de arbeidsovereenkomst kan een concurrentiebeding of een relatiebeding zijn

Een concurrentiebeding beperkt een werknemer in de vrijheid om na het einde van de arbeidsovereenkomst een concurrerend bedrijf te starten of in dienst te treden bij een concurrent. Een relatiebeding verbiedt een werknemer om na uitdiensttreding contact te onderhouden met of werkzaamheden te verrichten voor klanten of relaties. Dit wordt vaak gezien als een specifieke vorm van het concurrentiebeding en valt onder dezelfde wettelijke regels.

Een concurrentiebeding of relatiebeding moet altijd schriftelijk worden overeengekomen en mag in principe alleen bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Indien een een concurrentiebeding of relatiebeding wordt opgenomen in een overeenkomst voor bepaalde tijd dan moet schriftelijk en concreet worden gemotiveerd waarom het opnemen van het beding noodzakelijk is wegens zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.

Personeelsbeleid laten opstellen

Een personeelshandboek is een praktisch en juridisch nuttig document waarin de interne regels en afspraken binnen het bedrijf zijn vastgelegd. Het personeelshandboek is een aanvulling op de arbeidsovereenkomst en draagt bij aan duidelijkheid in het bedrijf. 

In het personeelshandboek worden verschillende onderwerpen besproken, zoals werktijden, regels over thuiswerken, gebruik van bedrijfsmiddelen zoals een laptop, verlofregelingen en beveiligingsbeleid. Twee belangrijke onderdelen die in vrijwel elk personeelshandboek thuishoren zijn het verzuimbeleid en de gedragscode.

Ziekteverzuim kan een grote impact hebben op een bedrijf, zowel organisatorisch als financieel.

Een helder verzuimbeleid legt vast wat van een werknemer wordt verwacht bij ziekte, hoe en wanneer de ziekmelding moet plaatsvinden en welke re-integratiestappen worden gevolgd. Ook de rol als werkgever wordt hierin concreet omschreven. Dit voorkomt onduidelijkheid, versnelt het herstelproces en beperkt de kans op langdurig verzuim.

Een gedragscode beschrijft welk gedrag binnen het bedrijf wel en niet wordt geaccepteerd.

Denk aan regels rondom omgangsvormen, integriteit, pesten, discriminatie en seksuele intimidatie. Door duidelijk te communiceren wat onder ongewenst gedrag valt en welke stappen volgen bij overtreding, creëer je een veilig werkklimaat waarin werknemers zich serieus genomen voelen. Daarnaast laat je als werkgever zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor een gezonde en sociale werkomgeving. 

Het opstellen van een personeelshandboek vraagt om juridische zorgvuldigheid. Laat het handboek daarom opstellen of controleren door een advocaat, zodat de inhoud goed aansluit bij het bedrijf. Zo worden misverstanden voorkomen en is het bedrijf beter voorbereid op lastige situaties.

Heb je een advocaat nodig voor juridisch advies?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van Arbeidsrecht?

Neem contact op